Sprawozdanie z realizacji projektu „Mały ekolog”-Skaczące Żabki

Projekt rozpoczął się rozmową z dziećmi na temat posiadanej wiedzy o środowisku. Po sprawdzeniu informacji rozpoczęliśmy wysuwać wnioski: kim jest ekolog, czym może się zajmować, aby chronić naszą planetę oraz czy każdy z nas może nim zostać?

Przedszkolaki wysłuchały wiersza W. Broniewskiego pt. „Kosz na śmieci”, który zachęcił do korzystania z koszy na śmieci i wprowadził do kolejnej pogadanki o segregacji odpadów. Dzieci wybrały się przed budynek przedszkola, oglądały kontenery w różnych kolorach, następnie w sali stworzyły wspólnie własną segregację odpadów według określonej cechy- plastik, szkło, papier, bio.

Poprzez współpracę z grupą dzieci rozpoczęły stworzenie „Śmieciozaura”, który przypominał i zachęcał do wyrzucania odpadów i śmieci w odpowiednie kosze.

Obrazując, jak wygląda Ziemia, zapoznaliśmy się z globusem. Oglądaliśmy ilustracje: dymiącego komina, ścieków, rozrzuconych śmieci, jako głównych zanieczyszczeń naszego otoczenia. Wspólnie stworzyliśmy plakat „Kodeks Ekologa”, gdzie zamieściliśmy nurtujące nas pytania oraz zasady pro-ekologiczne.

Żabki wysłuchały opowiadania pt.”Gryzia, Bęcek i dużo śmieci”, zapoznały się, co należy robić ze śmieciami w miejscach publicznych. Poznały również etapy wzrostu fasoli, założyły własną hodowlę fasolek w sali oraz zadbały o odpowiednie nawodnienie roślin i ich miejsce.

 

Zagłębiając się w ekologię i znaczenie wody w funkcjonowaniu środowiska dzieci obejrzały bajkę edukacyjną pt. „Kropelka”. Rozmawiały o zależnościach wody i o tym jak należy o nią dbać? W ramach przeprowadzenia eksperymentu o właściwościach wody mieszały barwniki, uzyskując różne odcienie kolorów i nowe barwy.

Poszerzyliśmy słownictwo o wyrazy: RECYKLING, EKOLOG, EKOLOGICZNY, dzieci poznały zapis i wyjaśnienie ich znaczenia oraz występowania. Obejrzeliśmy film edukacyjny o nazwie: „Recykling, mamo, tato, co wy na to?”. Porozmawialiśmy o ponownym wykorzystaniu odpadów do stworzenia czegoś nowego oraz wykorzystaliśmy rolki po papierze i szary papier do zrobienia motylka.

Podczas trwania projektu obchodziliśmy Dzień Ziemi, dzieci wykonały wspólnie mieszankę składników do „rosnących farb” oraz pomalowały Ziemię widzianą z Kosmosu.

Uczyliśmy się słów i tańczyliśmy do piosenek pt: ”Świat w naszych rękach” , „Czysty świat.”