WItam Was drogie dzieci♥
Dzisiejszy temat naszych rozważań to: Co ja mogę zrobić dla ziemi?
1.Kto i co może chorować?-burza mózgów.Dziecko wymienia swoje propozycje następnie wysłuchuje wiersza J.Papuzińskiej”Chora rzeka”.Utwór przyślę na grupowego messengera.Po wysłuchaniu wiersza postarajcie się odpowiedzieć na pytania.Co się śniło kotkowi?Jak wyglądał świat w wierszu?Dlaczego tak było?Dlaczego rzeka była chora?Jak myślicie co spowodowało ,że rzeka zachorowała?Czy wodę można uzdrowić?
2.Oczyszczalnia ścieków-doświadczenie.DZiecko miesza w przezroczystym dzbanku napełnionym do połowy wodą ścinki papieru,okruszki, liście, trawę, fusy herbaty, papierki po cukierkach, brokat ,sól.Wszystko należy wymieszać.Rodzic zadaje pytanie dziecku:Czy ta woda jest teraz czysta?Czy chciałabyś/chciałbyś taka wypić?Pyta dziecko jak można ją oczyścić.Pokazuje piasek,żwir kamyki oraz gazę /ścierkę.Rodzic wraz z dzieckiem buduje oczyszczalnie.Oto eksperyment:
3.Do czego potrzebna jest woda?-mapa myśli.Dziecko wymieniają swoje pomysły.
4.W jak sposób możemy oszczędzać wodę?
- Weź prysznic zamiast kąpieli – pełna wanna zużywa więcej wody niż zwykły, krótki prysznic, dlatego w ramach oszczędności warto ograniczyć ciepłe kąpiele. Potencjalna oszczędność: kilka złotych na jedną kąpiel.
- Zakręcaj wodę podczas mycia zębów – dobrze wyrobić w sobie ten nawyk, aby niepotrzebnie nie zużywać wody podczas codziennej toalety. Potencjalna oszczędność: kilka-kilkanaście złotych miesięcznie.
- Uszczelnij krany – notorycznie cieknący kran potrafi być nie tylko irytujący, ale i kosztowny. Wydaje się, że taka utrata wody nie jest wielka, jednak w skali miesiąca czy roku nasze rachunki mogą znacząco wzrosnąć, dlatego warto zadbać o uszczelnienie kranów (i rur). Potencjalna oszczędność: kilka złotych miesięcznie.
- Napraw/wymień spłuczkę w toalecie – woda może „uciekać” także poprzez niesprawną spłuczkę w toalecie. Pomyśl o naprawie lub wymianie tego elementu, aby nie tracić w ten sposób wody. Warto także zainwestować w spłuczkę, w której regulowana jest wielkość strumienia spłukującej wody. Potencjalna oszczędność: kilka-kilkanaście złotych miesięcznie.
- Przemyśl zakup zmywarki – zmywanie ręczne pochłania duże ilości wody, dlatego warto rozważyć zakup zmywarki. To urządzenie zużywa dużo mniej wody (nawet 30% mniej), jednak pamiętajmy, by korzystać z niego rozsądnie i ekonomicznie – uruchamiając sprzęt całkowicie wypełniony naczyniami czy ustawiając programy oszczędzające wodę i energię. Potencjalna oszczędność: kilkanaście złotych miesięcznie.
- Pierz przy całkowicie wypełnionej pralce – zasada jest podobna jak w przypadku zmywarki: pranie będzie efektywne i oszczędne, jeśli bęben pralki będzie pełen prania (jeśli pierzemy tylko parę ubrań, urządzenie pobierze taką samą ilość wody co w przypadku pełnej pralki). Alternatywą są programy do odświeżania ubrań lub programy ekonomiczne – trwają one krótko i zużywają mniej wody i energii. Potencjalna oszczędność: kilka złotych miesięcznie.
- Zbieraj deszczówkę – jeśli posiadasz dom i do tego własny ogród, możesz zbierać deszczówkę i używać jej np. do podlewania zamiast wody z sieci. Potencjalna oszczędność: kilka złotych miesięcznie (o ile na dworze nie ma suszy 😉 )
- Nie używaj wody do rozmrażania potraw – ludzie często rozmrażają mięso, wkładając je do bieżącej wody. Jeśli zależy nam na oszczędnościach, możemy rozmrażać potrawy, wyjmując je odpowiednio wcześniej z lodówki. Potencjalna oszczędność: kilka złotych miesięcznie.
- Wymień baterie na jednouchwytowe – jeśli w Twoim domu są oddzielne kurki do ciepłej i zimnej wody, poważnie przemyśl wymianę baterii na jednouchwytową, gdzie temperaturę reguluje się, przekręcając uchwyt. Pozwala to na znaczne oszczędności wody i jest o wiele wygodniejsze niż dwa oddzielne pokrętła. Potencjalna oszczędność: kilka złotych miesięcznie
- Wyposaż krany w perlatory – perlator to siatka mocowana na końcówkę kranu, która napowietrza wodę i zwiększa jej strumień. Mamy wtedy wrażenie, że wody leci więcej, podczas gdy w rzeczywistości perlator pozwala zmniejszyć jej zużycie (nawet o 20 – 30 procent!). Potencjalna oszczędność: kilkanaście złotych miesięcznie
5.Spacer w okolicy domu wraz z rodzicami/wyjazd do lasu na spacer/ rodzinna wycieczka rowerowa.
6.Znajdź liczbę-zabawa z wykorzystanie Wyprawki.zadanie 20 b-utrwalenie grafemów liczby.Dziecko otrzymuje kilka znaczników, do zaznaczenia znalezionej liczby np.kamyczki, plastikowe nakrętki lub klocki w tym samym kolorze.Rodzic wymienia jakąś liczbę, którą dzieci mają poszukać i ją zakryć.Zadanie można urozmaicić.jedno z rodziców włącza się w grę z dzieckiem ,drugi rodzic podaje liczbę, kto szybciej zakryje wszystkie takie liczby wygrywa.Teraz to on może wydać polecenia.
7.Zabawy z Księgą Zadań str. 60-61
8.♥ Ekozadania dla Pracowitych Pszczółek♥
Miłego weekendu:-)Bawcie się dobrze .Spędzajcie dużo czasu na świeżym powietrzu.Tęsknię za Wami bardzo, bardzo mocno.
Wasza Pani Natalia.
Pani Karolinka prosiła mnie, aby przekazać Wam całuski i pozdrowienia.