Witajcie! Zbliża się Wielkanoc. Dziś mam dla Was zbiór pomysłów do wykorzystania w domu z dziećmi. Enjoy!
SŁOWNICTWO
EASTER BUNNY /ISTER BANI/ – ZAJĄCZEK WIELKANOCNY
EASTER EGG, CZICK, LAMB /ISTER EG, CZIK. LAM/ – JAJECZKO WIELKANOCNE, KURCZACZEK, BARANEK
EASTER BASKET /ISTER BASKET/ – KOSZYK WIELKANOCNY
JESUS CHRIST /DŻIZYS KRAJRS/ – JEZUS CHRYSTUS
Piosenki
- The Way The Bunny Hops(na YouTube)
Świetna piosenka ruchowa, którą najmłodsi po prostu UWIELBIAJĄ!
- Five Little Bunnies(na YouTube)
Propozycja idealna do połączenia z finger puppets (małe zajączki robione na palce, wzór można znaleźć w internecie)
- 10 Easter Bunnies(na YouTube)
- The Bunny Hokey Pokey!
Prace plastyczne
Do wykorzystania w załącznikach.
Gry
– Co będzie potrzebne?
– przygotowane karty i obrazek pastwiska (w załącznikach, można przygotować własną wersję):
– (opcjonalnie) samoprzylepna taśma rzepowa lub metalowa foremka + taśma magnetyczna
Co z tym wszystkim zrobić?
Przede wszystkim przygotować – karty i obrazek pastwiska (który musicie złożyć z dwóch kartek A4 lub, jeżeli macie taką możliwość, wydrukować na A3). Możecie dodatkowo okleić wszystko samoprzylepnym rzepem (karty pod spodem, a pastwisko w 10 wybranych miejscach) lub taśmą magnetyczną (wówczas obrazek pastwiska musicie umieścić na jakiejś większej metalowej blaszce lub tablicy).
Jak grać?
- Pastwisko umieśćcie w jakimś widocznym miejscu – na tablicy, dywanie czy stole. Jest to plansza, którą dzieci mają za zadanie zapełnić owieczkami. By zakończyć grę na pastwisku musi paść się 10 owiec;
- Karty do gry najlepiej rozłóżcie obrazkami do dołu lub, jeżeli nie uda Wam się wydrukować tak, by nic nie prześwitywało, wrzućcie do nieprzezroczystej torby;
- Poproście dzieci by losowały po kolei. Owieczki idą wypasać się na trawce, więc każdą wylosowaną kartę z owieczką umieszczajcie na planszy*, jednak przeszkodzić im w tym może głodny wilk – jeżeli ktoś na niego trafi, wszystkie owieczki wracają z powrotem do “zagrody”. Celem gry jest umieszczenie wszystkich 10 owieczek na pastwisku.
*Jeżeli chcecie przećwiczyć znajomość cyfr 1-10, proście dzieci, by mówiły która z nich znajduje się na wylosowanej owieczce. Na koniec gry wspólnie je policzcie, najlepiej zaczynając od 1 ;).
Możecie zrobić z tego grę grupową, w której wszyscy razem pracują na wspólny sukces i uwalnia się pożądany przez nas team spirit lub indywidualną – idealną na zajęcia 1:1 lub w b. małych grupach, w której każdy otrzymuje swoją planszę (wówczas przyda sie też więcej owieczek, ale nie musi być ich koniecznie po 10 na każdego zawodnika – celem może być uzbieranie np. 6 dowolnych owieczek). Jeżeli chcecie, by gra potrwała dłużej, przygotujcie dwie (lub nawet więcej, w zależności od liczby graczy) karty z wilkami. Pamiętajcie jednak, że o tyle, o ile rozłożenie ich na podłodze, umożliwi graczom zapamiętanie pozycji wilka, tak umieszczenie ich w torbie sprawi, że o wszystkim decydować będzie tylko los, który lubi płatać figle. Wówczas warto odkładać na bok wylosowane już wilcze karty.
Gra Wielkanocna „1, 2, 3… zając patrzy!” – zasady
Dzieci ustawiają się przy ścianie, plecami do niej. Rodzic chwilowo staje się „zającem”. Ustawia się na wprost dzieci w pewnej odległości. Następnie pokazuje kartę obrazkową lub wyrazową i zadaje pytania, wymagające odpowiedzi „yes” lub „no”. W przypadku, kiedy odpowiedzi brzmi „no”, dzieci robią krok do przodu, w stronę zająca. Kiedy odpowiedź brzmi „yes”, dzieci muszą jak najszybciej dobiec z powrotem pod ścianę, a w tym czasie rodzic – zając próbuje złapać jednego z nich.
Lub
Do gry wykorzystujemy karty obrazkowe i zadajemy dzieciom bardzo proste pytania – o kolor, wielkość, nazwę przedmiotu (np. „Is it blue?”). Zającem jest tylko rodzic. Złapane dzieciaki mogą mu pomagać wybierać karty, lub układać pytania. Gramy do momentu, kiedy zostanie tylko jedno dziecko, które zwycięża grę. Warto tą osobę odpowiednio nagrodzić. Obrazki są w załączniku „Easter flashcards”
Tomasz Gniazdowski