Smaczne ćwiczenia logopedyczne dla każdej grupy wielkowej

Zachęcam wszystkie dzieci do wykonania smacznych ćwiczeń logopedycznych ;0

Ćwiczenie nr 1

Potrzebne będą:

  • płatki śniadaniowe/chrupki kukurydziane/ryżowe
  • słomka
  • 2 talerzyki

Cele:

  • ćwiczenia oddechowe
  • wzmocnienie mięśni pierścienia zwierającego gardło
  • wzmocnienie mięśni warg i policzków

Opis ćwiczenia:

WARIANT I – Na jeden z talerzyków wsypujemy – płatki śniadaniowe/chrupki kukurydziane/ryżowe.Prosimy dziecko, żeby zasysając słomką produkt, przeniosło go na drugi talerzyk.

WARIANT II Na talerzyk kładziemy płatek śniadaniowy/chrupek kukurydziany/ryżowy. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie go z talerzyka przy użyciu słomki.Ważne!Przed podanym ćwiczeniem logopedycznym dziecko powinno mieć wydmuchany nos. Słomkę trzymają wargi, a nie zęby!!! Słomka umiejscowiona jest po środku warg.

Ćwiczenie nr 2

Potrzebne będą:

  • żelki (idealne w kształcie misiów)
  • plastikowy talerzyk

Cele:

  • wzmacnianie mięśni języka (WARIANT I)
  • wzmocnienie mięśnia okrężnego warg
  • ćwiczenie napinania i rozluźniania czubka języka

Opis ćwiczenia:

WARIANT I:

Rozsyp na talerzyku kilka żelków. Prosimy, żeby dziecko otworzyło buzię, język ułożyło płasko. Kładziemy mu żelka na środku języka, tak żeby „miś” nie spadł. Pomagamy nucić „misiową kołysankę” np.: „aaaaa”, „eeeee”. Gdy „miś zaśnie”, można go w nagrodę zjeść…

Ważne!

Żelek nie powinien spadać z języka.

WARIANT II

Opis ćwiczenia:

Rozsypujemy na talerzyku kilka żelków. Prosimy, żeby dziecko trzymało żelka przed swoimi ustami i na przemian „dawało misiowi całusa” i „łaskotało językiem”

Ważne!

Pamiętajmy, żeby podczas „całowania misia” usta dziecka układały się w dzióbek, a podczas „łaskotania misia” żuchwa pozostawała nieruchoma i „nie ćwiczyła” razem z językiem. Na początku, zanim dziecko dojdzie do wprawy można przytrzymać żuchwę.

Ćwiczenie nr 3

Potrzebne będą:

  • miód, dżem, krem np. czekoladowy
  • drewnianą lub plastikową szpatułkę
  • plastikową łyżeczkę

Cele:

  • ćwiczenia ruchomości czubka języka
  • ćwiczenie napinania i rozluźniania czubka języka

Opis ćwiczenia:

Przygotowujemy ulubione „smarowidło” dziecka i smarujemy nim szpatułkę. Prosimy, żeby dziecko otworzyło buzię i czubkiem języka zlizało smakołyk ze szpatułki.

Ważne!

Pamiętajmy, żeby żuchwa pozostawała nieruchoma i „nie ćwiczyła” razem z językiem. Na początku, zanim dziecko dojdzie do wprawy można przytrzymać żuchwę.

Ćwiczenie nr 4

Potrzebne będą:

  • lody, zamrożony serek
  • plastikowy talerzyk

Cele:

  • ćwiczenia ruchomości czubka języka
  • ćwiczenia pionizacji języka
  • uwrażliwianie czubka języka i podniebienia twardego

 

  • Opis ćwiczenia:Przygotowujemy ulubiony zimny smakołyk dziecka dziecka. Prosimy dziecko, żeby lizało lody czubkiem języka. Następnie „ogrzało” go dotykając nim podniebienia i… już podgrzane lody są  gotowe do połknięcia.