Zachęcam wszystkie dzieci do wykonania smacznych ćwiczeń logopedycznych ;0
Ćwiczenie nr 1
Potrzebne będą:
- płatki śniadaniowe/chrupki kukurydziane/ryżowe
- słomka
- 2 talerzyki
Cele:
- ćwiczenia oddechowe
- wzmocnienie mięśni pierścienia zwierającego gardło
- wzmocnienie mięśni warg i policzków
Opis ćwiczenia:
WARIANT I – Na jeden z talerzyków wsypujemy – płatki śniadaniowe/chrupki kukurydziane/ryżowe.Prosimy dziecko, żeby zasysając słomką produkt, przeniosło go na drugi talerzyk.
WARIANT II Na talerzyk kładziemy płatek śniadaniowy/chrupek kukurydziany/ryżowy. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie go z talerzyka przy użyciu słomki.Ważne!Przed podanym ćwiczeniem logopedycznym dziecko powinno mieć wydmuchany nos. Słomkę trzymają wargi, a nie zęby!!! Słomka umiejscowiona jest po środku warg.
Ćwiczenie nr 2
Potrzebne będą:
- żelki (idealne w kształcie misiów)
- plastikowy talerzyk
Cele:
- wzmacnianie mięśni języka (WARIANT I)
- wzmocnienie mięśnia okrężnego warg
- ćwiczenie napinania i rozluźniania czubka języka
Opis ćwiczenia:
WARIANT I:
Rozsyp na talerzyku kilka żelków. Prosimy, żeby dziecko otworzyło buzię, język ułożyło płasko. Kładziemy mu żelka na środku języka, tak żeby „miś” nie spadł. Pomagamy nucić „misiową kołysankę” np.: „aaaaa”, „eeeee”. Gdy „miś zaśnie”, można go w nagrodę zjeść…
Ważne!
Żelek nie powinien spadać z języka.
WARIANT II
Opis ćwiczenia:
Rozsypujemy na talerzyku kilka żelków. Prosimy, żeby dziecko trzymało żelka przed swoimi ustami i na przemian „dawało misiowi całusa” i „łaskotało językiem”
Ważne!
Pamiętajmy, żeby podczas „całowania misia” usta dziecka układały się w dzióbek, a podczas „łaskotania misia” żuchwa pozostawała nieruchoma i „nie ćwiczyła” razem z językiem. Na początku, zanim dziecko dojdzie do wprawy można przytrzymać żuchwę.
Ćwiczenie nr 3
Potrzebne będą:
- miód, dżem, krem np. czekoladowy
- drewnianą lub plastikową szpatułkę
- plastikową łyżeczkę
Cele:
- ćwiczenia ruchomości czubka języka
- ćwiczenie napinania i rozluźniania czubka języka
Opis ćwiczenia:
Przygotowujemy ulubione „smarowidło” dziecka i smarujemy nim szpatułkę. Prosimy, żeby dziecko otworzyło buzię i czubkiem języka zlizało smakołyk ze szpatułki.
Ważne!
Pamiętajmy, żeby żuchwa pozostawała nieruchoma i „nie ćwiczyła” razem z językiem. Na początku, zanim dziecko dojdzie do wprawy można przytrzymać żuchwę.
Ćwiczenie nr 4
Potrzebne będą:
- lody, zamrożony serek
- plastikowy talerzyk
Cele:
- ćwiczenia ruchomości czubka języka
- ćwiczenia pionizacji języka
- uwrażliwianie czubka języka i podniebienia twardego
- Opis ćwiczenia:Przygotowujemy ulubiony zimny smakołyk dziecka dziecka. Prosimy dziecko, żeby lizało lody czubkiem języka. Następnie „ogrzało” go dotykając nim podniebienia i… już podgrzane lody są gotowe do połknięcia.